YAALLAH...Cukuplah ENGKAU sebagai pelindungku, kerana dalam diriMU terkandung pelindung hatiku.
Aku tak perduli bila cintaMU kan tiba. Kerana aku yakin, saat cintaMU hadir untukku tiada seorangpun yang mampu menghalangnya.

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN INI

Bahang perpisahan semakin terasa. Kalau dulu, perasaan teruju ingin bergelar graduan UIA membuak-buak didada. Tak sabar nak habis kan pengajian degree di taman ilmu dan budi ini. Tapi bila tiba saat yang di tunggu, apa yang saya rasa adalah sebaliknya. Perasaan sedih dan sebak sentiasa bertamu dihati. Lebih-lebih lagi bila menaiki bas pulang dari kuliah ke mahallah. Biasanya saya akan menunggu bas di bus stop berhadapan markaz lughah(celpad). Jadi bus akan tawaf satu Uia.Kemudian barulah akan masuk ke lorong mahallah saya. Mahallah Asiah.

Saya lemparkan pandangan ke luar tingkap. Menikmati permandangan taman ilmu dan budi yang terlalu banyak berjasa buat saya yang kerdil ini. Hati sebak. Hati hiba. Kadang-kadang saya sendiri tak sedar air mata mengalir.Tanpa memperdulikan siapa yang duduk disamping. Biarlah. Mereka tak rasa apa yang saya rasa. Dan yang pasti mereka tak tahu saya adalah salah satu pelajar yang akan meninggalkan UIA pada semester ini...='(

Jadual kelas untuk minggu ini terlalu padat. Walhal hanya berbaki tiga hari. Isnin kelmarin imtihan nisf tahriri lil madah tahfiz. Malamnya discussion untuk taqdim proposal madah AOP pada hari selasa(hari ini). Lewat 12 malam baru pulang. Mujurlah dijah, salah seorang grupmate saya tinggal di mahallah yang sama. Jadi perjalanan pulang ke mahallah tidak sendiri. Pulang ke mahallah tak lena tidur. Saya harus bersedia untuk taqdim esok! Small note! Hanya itu yang boleh di pegang ketika taqdim. Semasa discussion kami telah sepakat utk menyiapkan small note masing-masing. Bimbang kalau-kalau tergagap atau blank semasa taqdim. Bukan tidak yakin pada diri sendiri, hanya sebagai langkah berjaga-jaga.

Kelas bermula 11pagi. Kami sepakat untuk liqa’di maktabah seawal pukul 9 pagi, semata-mata untuk latihan perbentangan. Sama-sama mengur dimana kekurangan dan kesilapan dalam taqdim masing-masing. Nikmatnya menuntut ilmu. Besarnya erti perjuangan dan kejayaan. Indahnya ukhuwah dan persahabatan...........................semua menjadi satu.

ALHAMDULILLAH. Presentation kami najah! Ustaz kata.....“Atamanna an takuna hadzihil majmu’ah mumassilan li majmu’ah ukhra” .
Saya pandang sahabat-sahabat saya penuh makna. Mereka hanya dapat melihat sepasang mata saya.Mungkin bagi mereka tiada apa yang terlihat dari sepasang mata ini. Hakikatnya, kalaulah mereka tahu, ada senyuman yang lebar disebalik purdah ini. Senyuman kegembiraan! Terasa tidak sia-sia usha kami selama ini. Dan apa yang lebih muhim, small note yang sama-sama kami siapkan untuk diri masing-masing langsung tidak kami gunakan. Segalanya secara spontan. Mungkin berkat latihan menyampaikan taqdim di saat-saat akhir tadi. ALHAMDULILLAH.......................

”Dijah, kak yani, kak nisa.....kalian adalah groupmate saya yang terbaik! Semalaman saya tak lena tidur, bimbang tak mampu untuk taqdim dengan baik. Namun bila teringat semangat, commitment dan kerjasama dari kalian, saya bina segala kekutan dalam diri saya untuk melakukan yang terbaik agar kita sama-sama najah.....syukran ya sodiqaati.....”

Perjuangan ini belum berakhir.... Ada imtihan niha’ie yang sedang menunggu...

Esok pula masih berbaki satu hari untuk menghadiri muhadharah.

Esok juga saya akan menghadapi ujian tasmi’ madah tahfiz di masjid.

Doakan saya. Doakan kami semua.

ALLAHUMMA RABBI YASSIR WALA TU’ASSIR, RABBI ATMIM BILKHAIR.

ALLAHUMMAJ’ALNA MINANNAJIHIN WAL MUMTAZIN FIDDIN, FIDDUNYA WAL AKHIRAH.

AMIN.





Kenangan bersama DIJAH, KAK YANI & KAK NISAH.

(Berlatar belakangkan Masjid UIA)

 
Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers