YAALLAH...Cukuplah ENGKAU sebagai pelindungku, kerana dalam diriMU terkandung pelindung hatiku.
Aku tak perduli bila cintaMU kan tiba. Kerana aku yakin, saat cintaMU hadir untukku tiada seorangpun yang mampu menghalangnya.

Air Mata Di Hujung Syawal

Sejurus keluar dari Mathaff Islami, aku terus mencari handphone di dalam beg. Sepanjang lawatan kami diminta silent mode handphone. Itu salah satu prosedur dan arahan dari pegawai yang harus di patuhi.

Sambil berjalan menuju ke bas untuk pulang semula ke U....

"9 missed call. 2 message."

"Eh..sape ni....banyak nye....mesti penting...."

Bila ku tekan senarai missed call....

"My Beloved Mom-7 missed call, Zaza-2missed call"

Ada ape ni.....tak pernah-pernah mak telefon banyak kali macam ni. Biasa kalau telefon 2-3 kali tak angkat, mak faham, sama ada aku ada kulyah atau program."

Aku cepat-cepat baca inbox message.

"Nenek dah meninggal. Aku sedih sangat...." -angah

"Kak, nenek dah meninggal. Kat indonesia"-zaza

"YA ALLAH........................"
bergetar rasanya seluruh tubuh. terkedu tanpa kata. Air mata mula menitis.

Di dalam bas aku terus mendial no mak.

"Kenapa mak telefon tak angkat? Nenek kat kampung dah takde nak.....Pukul 2pm waktu indonesia. Selepas selesai solat Jumaat. Adik jangan lupe doa dan ngajikan untuk nenek. Sedekahkan Fatehah dan yasin nak...."

Aku tak mampu berkata. Sakit rasanya dadani menahan tangisan. Hendak kulerai bimbang orang lain nampak. Tak sabar rasanya tiba di U. Solat Ghaib & Bacaan Yasin untuk nenek. Itu sahaja yang ada dalam fikiran.

Pandangan ku kabur...

Terbayang satu demi satu kenangan bersama nenek...

Terbayang pula wajah ayah dan pak cik...

Bukankah awal syawal kemarin kita sama-sama merancang untuk pulang ke kampung beramai-ramai....? AH...! Semuanya sudah terlambat.........

Pasti mereka terkilan....

Berpisah dengan ibu tersayang....

Tak sempat menatap wajah ibu...

Jauh....

Pak cik dan mak cik di kampung...
Pasti mereka sedang sibuk menguruskan jenazah nenek....
Nak hubungi, tiada talian telefon lansung ke rumah nenek...
Jam menunjukkan hampir pukul 6pm..
Sudah dikebumi atau belum...?
Mengapa aku tidak di sana?
Disamping nenek di saat-saat terakhirnya.....

YA ALLAH...mudahkanlah urusan pengebumian nenek....

Aku Runsing.....
tenangkanlah hatiku YAALLAH...

ikhlaskan kami untuk menerima pemergian nenek...

Nenek....
Tenanglah dikau di sana....
Di negeri yang abadi.....

Hanya untaian doa yang dapat kukirim...
Pengganti bakti terakhirku untukmu sebagai seorang cucu....


Semoga nenek ditempatkan bersama orang-orang yang soleh...

AMIN
 
Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers